"Istorinės
geopolitikos" kurso tikslas yra išmokyti studentus iš istorijos
faktų ir geografijos duomenų konstruoti interpretacinę architektūrą.
Šiuo tikslu nagrinėjamos įvairios geodeterminizmo ir erdvinio įprasminimo
idėjos, šių interpretacijų autorių metodika. Tai
aktualu ne tik didaktine, bet ir moksline prasme, mat, nepaisant didelio
kiekio darbų apie hermeneutiką, palyginus mažai yra tokių, kurie
aptardami interpretacijos problematiką, išeitų už bendrų filosofinių
svarstymų ribų ir tirtų interpretacinius procesus atskiruose
moksluose 2.
Norėdami išryškinti "istorinės geopolitikos" objektą ir
funkcijas, trumpai apžvelgsime geopolitikos, kaip disciplinos,
atsiradimo istoriją.
Iš
geografijos (žemės aprašinėjimo) šiuolaikinį mokslą padarė vokiečiai.
XVIII a. pagrindą išsiskirti politinei geografijai į atskirą kryptį
sukūrė J. M. Frantz (1700-1763) su savo knyga "Der Deutsche
Staatsgeographus". Už fizinės geografijos sistemą ir daugelį
kitų vertingų geografinių idėjų mes turime būti dėkingi
Alexandrui von Humboldtui (1769-1859). Visuomeninės geografijos srityje
XIX amžiaus I pusėje ir viduryje ypač pasižymėjo kitas vokietis -
Carl Ritter (1779-1859). Į XIX a. pabaigą
geografija ir jos dėstymas Vokietijos universitetuose pasiekė savo
brandumą, įžengė, pasak švedų geografo Sveno Hedino, į savo
"aukso amžių" 3.
Politinės geografijos srityje žymiausiu tuomet autoritetu tapo
Friedrich Ratzel (1844-1904), 1886-1904 m. profesoriavęs Leipcigo
universitete. Daugiausiai jo dėka politinė geografija ėmė prarasti
vien tik sausą aprašomąjį pobūdį. F. Ratzel pabandė sistemiškai
susieti politinės geografijos faktus vieną su kitu ir su fizinės
geografijos faktais. Jis kritikavo geografiją ignoruojančius politikos
mokslininkus, sociologus ir istorikus, kurių vaizduotėje valstybė
tarsi pakibusi ore, o valstybės žemė yra suprantama tik kaip didesnės
žemėvaldos rūšis. Vartodamas pavyzdžius iš įvairiausių epochų
ir regionų valstybių istorijos, F. Ratzel konkrečiai parodė, kaip
geografiniai faktoriai sąlygojo politinius reiškinius.
Pirmas
žmogus, kuris suprato, jog iš F. Ratzelio veikalų galima "išspausti"
dar vieną naują discipliną, buvo švedas, valstybės mokslininkas
(Staatswissenschaftler), Johann Rudolf Kjellen (1864-1922). 1899 m. žurnalas
"Ymer" išspausdino jo studiją "Studier öfver Sveriges
politiska gränser". Čia pirmą kartą pavartotas terminas
"geopolitinė analizė". 1900 m. Geteborgo aukštojoje
mokykloje buvo išleistas paskaitų populiaria forma rinkinys. Čia buvo
ir R. Kjelleno paskaita "Inledning till Sveriges geografi". Čia
17 puslapyje išreikšta nuomonė, kad vokiečių mokslininko veikalas
"Politinė geografija" ir didesnė dalis jo knygos
"Antropogeografija" jau išeina už tradicinės geografijos
ribų ir veda į politiką, t. y. politikos mokslą. "Aš norėčiau
tai pavadinti geopolitika" - parašė R. Kjellen. Jis 1916 m. išleido
monografiją "Staten som Livsform" (Valstybė kaip gyvybės
forma). Šis ir kiti R. Kjelleno veikalai I
pasaulinio karo metu ir po jo pasirodė vokiečių kalba. 1920 m.
Vokietijoje išleidžiamas R. Kjelleno veikalas "Politikos sistemos
pagrindai" 4.
Iš jo matyti, kad R. Kjellen užsiiminėjo ne vien geopolitika, tačiau
jai skirė daug dėmesio. Kaip tik dėl to R.
Kjellen susilaukia tarptautinio pripažinimo. R. Kjelleno
kartu su vokiečių geopolitikais parengta monografija "Didžiosios
valstybės iki ir po pasaulinio karo" iki 1933 m. susilaukė net 24
leidimų 5,
o atėjus nacionalsocialistams į valdžią, ji dar ne kartą buvo išleista.
Pats termino autorius "geopolitiką" apibūdino taip:
"geografinių veiksnių poveikio tautų ir valstybių politiniams
reiškiniams tyrimas". Vis tik R. Kjellenui geopolitika buvo ne tik
tyrimo būdas, jis bandė sukurti politinę teoriją apie valstybę kaip
geografinį organizmą, kuris gimsta, auga ir miršta, ir kurio
gyvybingumas labiausiai išryškėja karų metu. Tai tarptautinių
santykių požiūriu ne juridinio pobūdžio valstybės samprata. Čia
R. Kjellen buvo artimas vokiečių politinio romantizmo tradicijai, kuri
dar nuo G. Hegelio laikų aukštino karą.
"Valstybės sveikumas labiau išryškėja ne taikos būklėje,
o karo judėjime" - skelbė G. Hegelio filosofija 6.
Geopolitiniai
tyrimai ypač suklesti I pasaulinį karą pralaimėjusioje Vokietijoje,
o nacionalsocialistams atėjus į valdžią, jie dygo kaip grybai po
lietaus. Situaciją po 1933 m. nacionalsocialistinės revoliucijos
daugelis vokiečių intelektualų suprato ne kaip "dvasinį vakuumą",
o kaip nacionalinės depresijos įveikimą, nacionalinį pakilimą.
Geopolitika klestėjo universitetuose, milžiniškais tiražais leidžiama
geopolitinė literatūra, skatinamos istorijos geopolitinės
interpretacijos, formuojamas vokiečių globalinis mąstymas, kurio
deficitas jautėsi dėl šimtmečiais suvėluoto vokiečių žemių
suvienijimo. "Zeitschrift für
Geopolitik" 1936 m. rašė: "Neapsiribok siauros nedidelės
erdvės rėmais, o mąstyk didelėmis ir tolimomis erdvėmis, kontinentų
ir okeanų mąstais, ir eik per juos paskui savo fiurerį!" 7.
Kartu su rasinėmis-biologinėmis, geneologinėmis, įvairiomis
socialdarvinistinėmis interpretacijomis, romantiniais mitais, agrarinio
socializmo, erdvės sutvarkymo ir kitomis doktrinomis, geopolitinės idėjos
buvo "guldomos į vieną lovą" ir iš to gavosi tokie
"supermoksliniai" monstrai kaip G. Paulio 8,
H. Thielerio 9
knygos ir daug kitų veikalų, sudariusių nacionalsocializmo
intelektualinį bagažą.
Geopolitikų
tyrimais ir patarimais buvo pasinaudota Vokietijos strateginėje
politikoje. II pasaulinio karo metais
amerikiečių propaganda teigė, kad vokiečių geopolitikai su jų
lyderiu Karlu Haushoferiu (1869-1946) sudaro A. Hitlerio "smegenų
trestą", o efektyvios vokiečių diplomatinės ir karinės pergalės
pirmaisiais karo metais netgi aiškintos tuo, esą vokiečių
geopolitikai sėkmingai panaudojo savo "atrastus" dėsnius 10.
Žinoma,
propaganda kai ką perdėjo, tačiau vokiečių imperializmas iš tikrųjų
turėjo tvirtą intelektualinį užnugarį, ir šie ryšiai dar nėra
pakankamai ištirti. Tai ir suprantama, juk pvz. Konrad Mayer, vadovavęs
grupei, ruošusiai "Generalplan 'Ost'", po karo sėkmingai
profesoriavo VFR, o Theodor Schieder, intensyviai nagrinėjęs 1939 m. užgrobtos
Lenkijos erdvės "sutvarkymo" ir galutinio problemos išsprendimo
klausimus, po karo tapo vienu iš didžiausių VFR istorijos mokslo
autoritetų. Daugelis VFR politikų, verslo,
mokslo ir kultūros veikėjų po pralaimėto karo buvo linkę visą kaltę
suversti nedidelei nacių vadeivų grupei ir nelabai norėjo prisiminti
nuosavą "nacistinį" periodą (žinoma, jei nekalbėti apie
pensijos klausimą 11).
Dėl šių bei kitų priežasčių VFR ir mūsų dienomis apie
geopolitiką ar rasinius dalykus reikia kalbėti labai atsargiai arba iš
viso nekalbėti, jei norima išvengti nejaukių psichologinių ir
politinių situacijų. Nereikėtų pamiršti, kad geopolitika buvo
pasmerkta Niurnbergo kariniame tribunole, K. Haushofer pasikorė, o
okupacinė kariuomenė iš Vokietijos (Vidurio Vokietijos, kaip teigia
neonaciai) išvesta tik 1994 metais. "Tema 'erdvė' (Raum) yra
nepageidautina, geopolitika - tabu. 1945 metai išbraukė
ją iš visų vokiečių autorių ir leidėjų repertuaro" - prieš
15 metų rašė vienas iš "nepaklusniųjų" 12.
Žmonės, kurie nebijo vadintis geopolitikais, siūlo ir toliau vartoti
šį terminą, atsižvelgiant į naują, pakeistą geopolitikos turinį.
Vienas iš šios idėjos priešininkų, Peter Schöller taip
argumentuoja savo poziciją: "geopolitikos sąvoka yra, mano
nuomone, taip apsunkinta ir antspauduota, kad ji ateityje lygiai taip
pat mažai bus tinkama vartoti, kaip ir 'nacionalsocializmo' sąvoka,
kai norima apibūdinti dabartines nacionalines socializmo formas" 13.
1988
m. Bonoje paskelbtoje Klauso Kosto disertacijoje apie politinės
geografijos ir geopolitikos tarpusavio ryšį iki 1945 metų rašoma:
"Geopolitikos kaip mokslo ir dalykinės sąvokos pripažinimas
vienareikšmiškai reikštų federacinės respublikos politinį
geografinį žingsnį atgal" 14.
Geopolitikos atgaivinimas mokslinėje ir kasdieninėje politinėje
terminologijoje esą yra atmestinas, nes "geopolitika kaip sąvoka
ir kaip mokslas laisvoje demokratijoje yra diskvalifikuota ir pasirodžiusi
netinkama" 15.
Per
paskutinius 5 metus įvykę žymūs politinės geografijos pakitimai
Europoje įpūtė naują ugnį į niekada neišblėsusias, bet ne visada
pastebimas plika akimi geopolitikos "mokslo" žarijas. Jei
Sovietų Sąjungoje anksčiau apie geopolitiką oficialiai rašyta tik
kaip apie "didelio kelio banditų" ideologiją arba fašistinį
pseudomokslą, tai po sovietinės imperijos subyrėjimo, Rusijoje vyksta
tikras geopolitikos "bumas", geopolitika vėl madinga.
Vokietijos Federacinėje Respublikoje po susijungimo su buvusia VDR taip
pat imta drąsiau skelbti geopolitines interpretacijas. Įdomu, kad šis
didėjantis geopolitinių tyrimų populiarumas VFR sietinas ne tik su
vokiškos tradicijos atgaivinimu. Veikia ir intelektualiniai impulsai iš
kitų Vakarų valstybių. Panašiai kaip šio amžiaus antrajame dešimtmetyje
vokiečių politinę mintį stimuliavo švedas, taip neretai
pastaraisiais dešimtmečiais savo darbais įtaką padaro amerikiečiai.
Šį idėjinį ryšį tarp vokiečių ir amerikiečių geopolitikos
ypač mėgo akcentuoti sovietinė propaganda 16.
Patys amerikiečiai pripažįsta: "Mus labai smarkiai paveikė
geopolitikos doktrina, pagal kurią nacionalinius interesus didžiąja
dalimi lemia objektyvūs veiksniai ir jų įtaka nepriklauso nuo valdančios
vyriausybės" 17.
Diskusijos
apie geopolitikos, kaip mokslinės disciplinos, galimybes prasidėjo jau
senokai. Ar tai mokslas, ar tyrimo metodas? O gal tai terapija? Šių
klausimų aptarimas specialioje literatūroje tęsiasi ir mūsų
dienomis.
Jau
R. Kjellen bandė pritaikyti savo geopolitinės analizės išvadas
politiniam prognozavimui bei vienų ar kitų politinių sprendimų priėmimui
ir pagrindimui. Dar toliau, siedami geopolitiką su būtinumu spręsti
aktualius politinius uždavinius nuėjo Karl Haushofer ir kiti vokiečių
geopolitikai, kurie jau 3 dešimtmetyje kaltino politinius
funkcionierius, esą jie vykdo nerealią politiką, neatsižvelgia į
geopolitikų nurodymus. "Kliuvo" ir valstybės mokslo
atstovams, esą jie kuria kažkokias politines fantazijas, romanus, o ne
politikos mokslą, pagrįstą realia geopolitine analize. Įdomu,
kad panašūs kaltinimai spaudoje išsakomi ir šių dienų Lietuvos
politikams 18.
Geografijos
profesoriaus prieškariniame Graco universitete, Otto Maullio, nuomone,
geopolitika turi būti taikomąja politine geografija, o geopolitikas
valstybės atžvilgiu yra daktaras, kuris turi diagnozuoti valstybės
organizmo sveikatą, o ligos simptomų atveju - išrašyti receptus 19.
Panašiai skirtumą tarp politinės geografijos ir geopolitikos iškėlė
ir R. Sieger, pagal kurį politinė geografija turi ne tik pateikti
faktus, bet atskleisti ir jų priežastinius ryšius bei dėsningumus, o
jau geopolitika prasideda ten, kur pradedamos prognozės 20.
Taip angažuotai geopolitikos sampratai apibūdinti aš vartoju
"aktyvios geopolitikos" terminą. Šį terminą
1931 m. yra pasiūlęs Ernst Streeruwitz, norėdamas išreikšti savo
doktriną apie pasaulio ūkio racionalizavimą 21.
Mano sistemoje "aktyvi geopolitika" tai geopolitinės analizės
pritaikymas politiniam prognozavimui ir politikos formavimui. O
"istorinė geopolitika" - tai tyrimas, kaip geografiniai
faktoriai lėmė politinius reiškinius ir procesus praeityje. Su tuo
susijęs ir politinių dalykų erdvinis įprasminimas. Kitaip sakant,
istorinė geopolitika tai istorinių-politinių duomenų geografinė
interpretacija. Taigi, šiuo atveju geopolitika
suprantama ne kaip ypatingas teorinio pobūdžio mokslas ar politinė
filosofija, o veikiau kaip interpretacijos būdas, interpretacinė kūryba 22.
Politinei geografijai (istorinei-politinei geografijai) šiuo atveju
paliekamas daugiau aprašomasis pobūdis, panašiai kaip ir R. Kjelleno
sistemoje. "Geografas pateikia savo
duomenis, o iš paskos eidamas politikas pastoviai tiria tą medžiagą
ypatingu požiūriu kaip žaliavą valstybių kūrimui ir valstybės
gyvenimui" - rašė R. Kjellen 23.
Istorijos,
kultūros, žmonių psichofizinės struktūros geografinė
interpretacija žinoma jau senovėje, tačiau tik į XIX a. pabaigą
buvo sukurtos detalesnės sistemos apie klimato, geografinės padėties,
sienų reikšmę valstybių istorijai. Šia kryptimi dirbo ne vien vokiečiai.
Užtenka paminėti amerikietį H. T. Mahaną, anglą H. J. Mackinderį,
prancūzą E. Reclus, rusą V. I. Lamanskį. Būtina pažymėti, kad šie
ir kiti autoriai nagrinėjo ne tik fizinės geografijos faktorių reikšmę,
bet rimtai žiūrėjo ir į politinės geografijos situacijas, jų
pasikeitimų reikšmę. Dažniausiai, kalbant apie "geopolitinių
situacijų pasikeitimus" kaip tik ir turima omenyje ne fizinės
geografijos, o visų pirma politinės geografijos pakitimus, valstybių
jėgos ir įtakos permainas. Taip, pvz.
"geopolitika", "geopolitiniai pakitimai" suvokiami
Arnoldo Suppano 1990 m. paskelbtame straipsnyje 24.
Jame autorius rašo: "...'geopolitika' yra suprantama kaip
valstybių (arba kitų politiškai reikšmingų junginių) santykio
sistema, kurios elementais turi būti laikoma padėtis erdvėje,
kaimynystės, ūkinės, socialinės ir militarinės pajėgos, saugumo
interesai ir sąjungos"
25.
Panašiai geopolitika detalizuojama ir šiuolaikiniame prancūzų
"Geografijos žodyne" - "Ryšių tarp geografinių
faktorių ir politinės situacijos akcijų tyrimas: sienų geopolitika,
valstybės pagrindai, jėgų tarp valstybių arba tarp nacionalinių ar
etninių grupių valstybės viduje santykis" 26.
Iš
šių definicijų matyti, kad geopolitika užsiima labiau
tarpvalstybiniais santykiais ir nedeklaruoja užsiangažavimo vidaus
politikos klausimais, jei jie nesusiję su užsienio politikos ar
nacionalinių grupių platesnėmis problemomis. Geopolitika sutelkia dėmesį
į VALSTYBĖS geografinį likimą. Žinoma, tai nereiškia, kad mažesnėse
erdvėse ir mikrosocialiniame lygyje negalima pritaikyti geografinės
analizės, tirti įvairius vidaus politikos istorinius reiškinius
geografiniu požiūriu. Tačiau tuo gali užsiimti kitos disciplinos,
pvz. gyvenviečių ar regionų geografija. Beje, XX a. pirmoje pusėje
vokiečių kraštuose klestėję istoriniai regionų tyrimai ar mokymas
apie kultūrinius landšaftus ("Kulturlandschaftslehre")
neretai buvo derinami ir su geopolitika. Panašaus
pobūdžio disciplinų suderinimas buvo būdingas ir kitų šalių
geografams. Pvz. anglas W. R. Mead mini kompaniją savo kolegų, dar
prieš II pasaulinį karą derinusių landšaftų tyrimą su šalių
tyrimais 27.
Toks derinimas sintezuoja valstybės nagrinėjimą "iš išorės"
ir "iš vidaus". Tai yra tarsi požiūrių pro teleskopą ir
mikroskopą derinimas, norint gauti pilnesnį vaizdą apie materiją. Su
taip kombinuota "optika" jau galima siekti istoriografinio
idealo, kurį dar XIX a. suformulavo žymiausias šveicarų istorikas
Jacob Burckhardt: "Tikriausia tėvyninės istorijos studija bus ta,
kuri tėvynę nagrinėja tarpusavio ryšyje paraleliai su pasauline
istorija ir jos dėsniais, kaip dalį didelės pasaulio visumos, apšviestos
tų pačių žvaigždynų, kurie visais laikais spindėjo ir kitoms
tautoms..." 28.
Kartais
galima sutikti nuomonę, neretą be kita ko tarp studentų, esą gamtinės
sąlygos žmonijos istorijai buvo reikšmingos praeityje, o šiuolaikiniame
mokslo ir technikos amžiuje žmogus yra išsivadavęs iš gamtinės
priklausomybės. Iš tikrųjų, kai kurie gamtos faktoriai, svarbūs
praeityje, prarado savo pradinę reikšmę, tačiau kartu išryškėjo
naujų geografinės aplinkos elementų vaidmuo arba pasikeitė jų
funkcijos. Jei XIX amžiuje industrinės civilizacijos centrai išaugo
ant akmens anglies ir geležies rūdos klodų, tai jau po I pasaulinio
karo žymiai labiau pasaulinę politiką lėmė naftos klodų išdėstymas
ir transportavimo keliai. Pasikeitė ir kitų naudingų iškasenų reikšmė.
Juk kažin ar būtų Prancūzijai taip svarbu išlaikyti už 20 tūkstančių
kilometrų nutolusią Naująją Kaledoniją, jei ne tas žinomas faktas,
kad šioje palyginus nedidelėje saloje yra 30 procentų viso pasaulio
nikelio rūdos atsargų ir didelės chromo atsargos.
Oro
erdvės įvaldymas XX amžiuje atvėrė naujas galimybes geopolitiniam mąstymui.
Tai, kad trumpiausias atstumas tarp Rusijos ir JAV gyvybinių centrų
yra pro Arktiką, kažin ar turėjo kokią nors reikšmę iki XX amžiaus
II pusės. Branduolinėje epochoje šis trumpiausias atstumas įgyja
kariniu politiniu požiūriu strateginę reikšmę, turint omenyje
galimas balistinių raketų trajektorijas. Dėl to
JAV priverstos išdėstyti savo radiolokacines stotis jau Kanadoje, o
tai atitinkamai veikia ir abiejų šalių santykius saugumo sistemos
prasme 29.
Tokių šiuolaikinio geodeterminizmo pavyzdžių galima būtų pateikti
be galo.
Geopolitikos
fundamentaliųjų kritikų silpniausia vieta kaip tik ir yra tai, kad
jie, kritikuodami geodeterminizmą politikoje, negali paneigti tiesiog
akivaizdžiai į akis krentančių tarpusavio ryšių tarp geografinės
realybės ir politikos fenomenų. O jei tokie ryšiai pripažįstami,
tai kodėl gi jų negalima susisteminti? A. Wolff-Powęska,
parašiusi kritinę studiją apie vokiečių geopolitiką, knygos gale
norom nenorom vis dėlto pripažįsta F. Ratzelio reikšmę
susisteminant idėjas apie valstybės sąryšį su žeme ir
geografiniais faktoriais 30.
Apskritai, tenka pastebėti, kad geopolitikos kritikams labiau sekasi
kritikuoti hitlerinės Vokietijos geopolitiką, vadinamąją
"Haushoferio mokyklą", o ne F. Ratzelį, kuris tapęs
akademiniu mokslininku, dirbo daugiau su istorine medžiaga. Be to,
geopolitika dažnai kritikuojama iš aktyvių politinių pozicijų, tačiau
pasikeitus politinėms sąlygoms, ypač išryškėja tokios kritikos
paviršutiniškumas ir nepagrįstumas. Taip pavyzdžiui
G. Heydeno antigeopolitinė knyga 31,
apologizuojanti SSSR ir VDR socializmą, po šių valstybių žlugimo
atrodo beprasmiškai. Tuo tarpu III Reicho žlugimas anaiptol nereiškia
geopolitikos doktrinos fiasko, kaip bandė teigti G. Heyden ir kiti panašūs
sovietų apologetai. 1942 m. amerikiečių autorius
R. Strausz-Hupé rašė, kad Ribbentropo-Molotovo sutartis reiškė
"geopolitikos meistro" (K. Haushoferio) triumfą prieš A.
Rosenbergo antirusišką kliką 32.
Čia R. Strausz-Hupé turėjo omenyje tai, kad A. Hitleris 1939 m.
laikinai paslėpė savo antibolševikinį nusistatymą ir suartėdamas
su sovietais vadovavosi geopolitiniais, o ne ideologiniais ar rasiniais
sumetimais. Galima būtų pasakyti, kad hitlerinė Vokietija buvo įveikta
tuo pačiu ginklu - F. D. Roosevelt susidėjo su J. Stalinu.
Žinoma,
konstruktyvi vienos ar kitos geopolitinės interpretacijos kritika yra
galima ir sveikintina, tačiau ji nebūtinai turi vesti į visišką
geopolitinio apibendrinimo paneigimą. Juk reaguojant į kritiką,
galima tą apibendrinimą patobulinti, suderinti jį su kritikų
nurodymais, kontrargumentais ir faktais.
Klasikiniuose
geopolitikų tekstuose, pvz. žurnalo "Zeitschrift für
Geopolitik" straipsniuose ar S. Tarvydo 1939 m. išleistoje
"Geopolitikoje"
33,
remiantis praeities ir esamos situacijos analize buvo prognozuojami
ateities dalykai, siūlomi geopolitinių problemų sprendimo būdai.
Toks istorijos panaudojimas susilaukė aštrios kai kurių prancūzų
tyrinėtojų kritikos, ir jie pasiūlė naują discipliną -
"geoistoriją" (géohistoire). Tai terminas,
pasiūlytas F. Braudelio, žymėti "ne tam, ką implikuoja
geopolitika, o labiau istoriškam ir platesniam, kas nėra tik dabartinės
situacijos ir valstybės spėjamos ateities aplikacija, erdviškai
schematizuota ir dažniausiai iškreipianti iš anksto tikrąją prasmę,
istorija" 34.
F.
Braudelio vokiečių geopolitikų kritika už istorijos iškraipymą,
tendencingą faktų atrinkimą, geografinių sąlygų reikšmės
pervertinimą buvo ne be pagrindo, tačiau tai, ką jis siūlė vadinti
"geoistorija", anaiptol nepaneigia geopolitinio požiūrio ir
gali būti tarpusavyje suderinama, tai rodo šiuolaikinių prancūzų
geopolitikų darbai. Juk ir F. Ratzelio "Politinė geografija"
nėra kažkas iš esmės priešingo jo "Antropogeografijai".
"Antropogeografijos"
terminą 1842 m. pasiūlė vokiečių mokslininkas L. F. Kämtz. XX amžiaus
geografų tarpe šis terminas skirtas apibūdinti mokslui apie žmogaus
ir žmonių veiklos išsidėstymą žemėje, žiūrint iš natūralios
aplinkos pozicijų. Antropogeografijos
šalininkai akcentavo, kad jų mokslas neapsiriboja aprašomuoju pobūdžiu
ir tiria, kaip natūralios žemės sąlygos veikia žmonių visuomenę,
žmonių gyvenimą ir veiklą, kaip geografiniai reiškiniai sąveikauja
su žmonių grupėmis 35.
Taigi, antropogeografija šiuolaikiniame mokslo pasaulyje, ypač
Vokietijoje, suprantama, šalia bendrosios fizinės geografijos, kaip
antra pagrindinė geografijos disciplina, apimanti gyvenviečių,
gyventojų, ūkio, susisiekimo geografiją, politinę geografiją ir
kitas geodisciplinas, tyrinėjančias visuomenę ir jos veiklos
rezultatus. 1937 m. S. Tarvydas buvo išleidęs
lietuvišką antropogeografijos vadovėlį 36,
tačiau vėliau šis terminas lietuvių geografinėje literatūroje neįsigalėjo
ir dažniausiai iki pastarojo laiko vartotas visuomeninės geografijos
terminas. Matyt, kitaip tuometinėmis sąlygomis ir būti negalėjo, nes
reikėjo paprasčiausiai prisitaikyti prie sovietinėje mokslinėje
literatūroje vyraujančių terminų.
Antropogeografai
paprastai tiria esamas situacijas, tačiau geresniam jų supratimui
panaudoja ir istorinius tyrimus. Vien praeities gyventojų geografija užsiima
istorinė geografija. Vienas iš šios
disciplinos apibūdinimų skamba būtent taip: "istorinė
geografija - tai gyventojų geografija, nukelta į praeitį" 37.
Reikia
pažymėti, kad F. Ratzel antropogeografiją suprato kitaip nei dauguma
šiuolaikinių vokiečių geografų. F. Ratzeliui antropogeografija
nebuvo geodisciplina, tokia kaip pvz. augalų ar gyvūnų geografija, o
veikiau išorinės aplinkos lemtingumo visuomenės gyvenimui
istorinis-geografinis tyrimas, tačiau F. Ratzel tuo neapsiribojo ir ėjo
dar toliau, bandydamas sukurti originalią istorijos teoriją.
Neatsitiktinai savo antropogeografijos pirmtakais F. Ratzel laikė
ne tik geografą C. Ritterį, bet ir istoriosofą J. G. Herderį, o 1882
m. pasirodžiusios knygos pilnas pavadinimas skambėjo taip:
"Antropo-geografija arba geografijos pritaikymo istorijai
principai" 38.
Tiriamojo
darbo patyrimas įtikino F. Ratzelį, kad norint išspręsti kai kurias
svarbias mokslines problemas, reikia iš pradžių sukurti veikalą,
apimantį bendrais bruožais tų problemų visumą, o po to jau ruošti
papildomus struktūrinius elementus, kuriais būtų galima pratęsti
pradėtą darbą 39.
Tokio pagrindinio veikalo funkciją turėjo atlikti
"Antropogeografija", kurią F. Ratzel vėliau tobulino ir plėtojo.
Šios knygos antrame leidime, pasirodžiusiame 1889 m., F. Ratzel
patalpino naują platų skyrių "Geschichtliche Bewegung"
(Istorinis judėjimas). Kai
kurie autoriai mano, kad ši sąvoka čia tampa centrine
antropogeografijos kategorija 40.
1891 m. buvo išleistas antras, iš pradžių nenumatytas
"Antropogeografijos" tomas su paantrašte "Geografinis žmonių
išplitimas" 41.
F. Ratzelio pasirinktas tyrimų apibendrinimo būdas leido planingai ir
sistemingai dirbti, tačiau negarantavo, kad vėliau parašytus veikalus
pavyks organiškai sukomponuoti su "Antropogeografija". Dėl
to iki mūsų dienų tyrinėtojai, aptardami F. Ratzelio kūrybinį
palikimą, nesutaria dėl vieno ar kito jo kūrinio ryšio su
"Antropogeografijoje" išdėstytais pagrindais. Netgi
išsakomos mintys, jog tai buvo neaišku ir pačiam F. Ratzeliui 42.
Vienas
iš daugelio veikalų, kuriuo F. Ratzel tęsė pradėtą darbą,
buvo 1897 m. pasirodžiusi knyga "Politinė geografija" 43.
Ji buvo be paantraštės, tačiau jau II leidime, pasirodžiusiame
1903 m., tokia paantraštė yra ir ji skamba taip: "Valstybių,
susisiekimo ir karo geografija" 44.
Taigi valstybių geografijos klausimai išskiriami į atskirą sritį, o
karo geografija šiame kontekste taip pat atrodo logiškai. F.
Ratzelio pastebėti politinės geografijos dėsningumai gana efektyviai
leido paaiškinti karų kilmę ir eigą. Tai, atrodo, tiktų ir šiuolaikinių
karinių konfliktų priežastiniam aiškinimui. Juk jeigu pažiūrėsime
į kariaujančias puses buvusioje Jugoslavijoje, tai pamatysime vėl
tuos pačius ne kartą istorijoje matytus strateginius tikslus: prasimušti
į jūrą, iškovoti savo valstybei geresnę padėtį natūralių
gamtinių barjerų atžvilgiu, sujungti "koridoriais"
(susisiekimas!) savo etninius regionus ir t. t. Žinoma,
galima pritarti K. Kostui, teigiančiam, kad mokslinis politinis
analizavimas, net ir paremtas geografine refleksija, turi būti įsipareigojęs
demokratijos ir žmogaus teisių vertybėms 45.
Politinės geografijos nagrinėjimas neturėtų tarnauti imperializmo
tikslams, tačiau vien su humanistinėmis teorijomis vargu ar pavyks įtikinamai
paaiškinti praeities valstybių konfliktus ir ypač karų istoriją.
Juk kažin ar žmonijos istorijoje buvo bent viena diena, kurią
nevyko karas 46,
o karas, tai ypač mėgo akcentuoti prūsų generolas Karl von
Clausewitz, tai nėra vien militarinis aktas, o valstybės politika,
pratęsta kitomis priemonėmis" 47.
Geopolitiniai apibendrinimai, bent jau kaip pasiūlymai ir euristinės
inspiracijos, apibrėžiančios konkrečių priežasčių ir pasekmių
ieškojimo galimą kryptį, istorikui yra neabejotinai vertingi,
nepriklausomai nuo to, ar tie geopolitiniai apibendrinimai atitinka šiuolaikinius
demokratijų idealus, ar ne. Panagrinėkime konkretų pavyzdį - antrojo
pūnų karo, vykusio 218-210 m. pr. Kr., peripetijas.
Kaip
žinoma, Aleksandras Makedonietis, laimėjęs 3 svarbiausius mūšius,
nukariavo persų imperiją. Kartaginos karvedys Hanibalas antrajame pūnų
kare taip pat turėjo 3 įspūdingas karines pergales, tačiau karą vis
tiek pralaimėjo. Pergalingam finalui reikėjo užimti Romą, tačiau
Hanibalas to nepadarė, nes, praretėjus kariuomenės gretoms, jis
negavo papildomų jėgų ir amunicijos. Paprasčiausiai tai buvo galima
padaryti iš Kartaginos jūra, tačiau tuo metu romėnų laivynas prie
Apeninų pusiasalio buvo stipriausias ir apsunkino galimą pagalbą iš
Hanibalo tėvynės. Dėka pranašumo jūroje romėnai galėjo žymiai
greičiau permėtinėti savo karines jėgas, išlaipinti legionierius ir
atkirsti sausumos komunikacijas tarp Hanibalo ir jo karinės bazės Pirėnų
pusiasalyje. Galų gale laivyno dėka romėnai išlaipino savo
legionierius Šiaurės Afrikoje, ėmė tiesiogiai grasinti Kartaginai,
ir Hanibalas su skausmu ir ašaromis turėjo palikti iškovotą erdvę
Italijoje ir grįžti ginti savo tėvynės.
Jau
ne vienas istorikas yra nurodęs romėnų jūrinės jėgos pranašumą
kaip priežastį, nulėmusią Hanibalo pralaimėjimą. Vienas iš tokių
- amerikiečių karinis jūrų strategas A. T. Mahan, parašęs veikalą
apie jūrinės jėgos reikšmę pasaulio istorijai 48.
A. T. Mahan akcentavo, kad jūreiviai nuo seno sudaro ypatingą ir
uždarą kastą, neturėjusią savo pranašų ir rašytojų, o sausumos
profesijų žmonės nesusigaudė jūros dalykuose, dėl to šaltiniuose
jūrų įvaldymo reikšmė mažai atsispindi 49.
Pas Titą Livijų Hanibalo žygis per Alpes su drambliais ir kiti įvykiai
sausumoje sudaro siužeto pagrindą, o įvykiai jūroje paminėti tik
fragmentiškai. Jų tikrąją reikšmę padeda suvokti tik daugybės kitų
jūros mūšių ir jūrinio lemtingumo situacijų analizavimas bei
teoretizavimas. Būrinių laivų eskadrilių žygiai jūrose iš esmės
juk vyko pagal tuos pačius principus kelis tūkstantmečius, ar tai būtų
Archimedo ar tai admirolo Nelsono laikais. Doktriną "Kas valdo jūrą,
tas valdo pasaulį", taikydamas praeities įvykių interpretavimui,
A. T. Mahan neišvengė vienpusiškumo, tačiau su tokiu aiškinimo
modeliu laimėjo naują istorinio pažinimo metodą.
Istorinio
pasakojimo vienpusiškumą galima prarasti tais atvejais, kai į
pasakojimą yra įtraukiamos ir kitokio pobūdžio mokslinės hipotezės.
Pvz. L. N. Gumiliov pateikia psichologinio pobūdžio interpretaciją:
"Prisiminkime Hanibalo tragediją, dususio nelygiame kare ant
pergalės slenksčio. Po mūšio prie Kanų jam reikėjo nedidelio
papildymo, pėstininkų būrio, užimti Romą ir tuo išgelbėti
Kartaginą. Argumentai, kuriais vadovavosi Kartaginos vyresnųjų
taryboje Hanibalo pasiuntiniai ir Barko giminės šalininkai, buvo
nepriekaištingi. Tačiau norintis negirdėti - neišgirs, siekiantis
nesuprasti - nesupras. Kartaginos vyresnieji
pasiuntė karžygiui atsakymą "Tu gi laimi, tai kam tau dar
kariuomenės? Tuo jie pasmerkė savo vaikaičius pražūčiai" 50.
Tokią psichologinę interpretaciją L. N. Gumiliov panaudoja savo
pasionariškumo teorinės koncepcijos aiškinimui. Anot jo,
Barko giminės pasionariškumą užgožė Kartaginos miesto diduomenės
subpasionariškumas
51.
Galbūt
Hanibalas iš tikrųjų turėjo sėdėti savo Gadese ir linksmintis.
Asmeninių interesų požiūriu karas nebuvo naudingas, tačiau jis buvo
neišvengiamas Kartaginai, kurios elitas to nesuprato ir nekentė
Hanibalo, sudrumsčiusio jų ramų ir sotų gyvenimą. Preventyvinis
puolimas, karo veiksmų perkėlimas į Italiją, Romos išeliminavimas
ir Kartaginos hegemonija - štai didieji Hanibalo tikslai, kurie dėl tėvynainių
pasyvumo baigėsi tragiškai. Kaip teisingai romėnų pavojų įvertino
Hanibalas, parodė vėlesni įvykiai. Praėjus
37 metams po Hanibalo mirties romėnai Kartaginą sugriovė ir sudegino,
pūnų valstybė jau niekada neatsigavo 52.
Kartaginos
- Romos kovą dėl viešpatavimo tuometiniame pasaulyje kaip siužetą
yra pamėgę ir kitų interpretacinių krypčių atstovai. Aišku, kad
pilniausią istorijos vaizdą galėtų duoti šių įvairių
interpretacijų komponavimas. Būtent tokiu keliu ėjo XIX a. žymus
vokiečių istorikas Theodor Mommsen. Jo "Römische
Geschichte" pasakojimas susideda iš daugelio interpretacinių
komponentų, tarp kurių žymią vietą užima geografinių įvykių įprasminimas.
T. Mommseno veikalai buvo vienas iš šaltinių, įkvėpusių F. Ratzelį
imtis sistemintojo darbo.
F.
Ratzel pastebėjo, kad nuo Tukidido iki T. Mommseno yra parašyta
nemažai puikių istorinių veikalų, kuriuose apstu gilių minčių
apie istorinių įvykių geografinius pagrindus 53.
Tačiau kiekvienas gilus geografiniu požiūriu istorikas, F. Ratzelio
nuomone, nėjo toliau už savo pirmtakus idėjų išvystymo prasme, o
tik kartojo įvairiais variantais tuos pačius aforizmus, pritaikydamas
juos istorinių situacijų aiškinimui. Pvz. T.
Mommseno frazėje "dėl dėsnio, pagal kurį į valstybę išsivysčiusi
tauta savyje politiškai nebylius kaimynus ištirpdo, o civilizuota -
dvasiškai nebylius, dėl šio dėsnio, kuris yra toks bendrai
galiojantis kaip ir gamtinis svorio dėsnis" F. Ratzel įžiūrėjo
nuojautos pilnus žodžius, kuriuose slypi didesnė prasmė nei konkrečios
istorinės situacijos paaiškinimas 54.
Pacituota iš konteksto išplėšta T. Mommseno frazė, F. Ratzelio
nuomone, iškelia problemą apie labiau ir mažiau išvystytų valstybių
tarpusavio poveikį erdvės požiūriu. Tokios
problemos nagrinėjimas turėtų sudaryti, pasak F. Ratzelio, vieną iš
bendrosios politinės geografijos skyrių 55.
F. Ratzelio idėja buvo pakelti politinę geografiją į aukštesnį
lygį, atliekant valstybės ryšių su žeme lyginamąjį tyrimą ir
taip užpildyti žiojėjančią teorinę spragą visuomenės moksluose 56.
R. Kjellen būtent ir pavadino tą aukštesnį lygį
"geopolitika".
Jau
minėtas P. Schöller, kritiškai atsiliepdamas apie F. Ratzelį,
labai giria T. Mommseną už jo gilias mintis apie Romos imperijos
vystymosi geografinius pagrindus. P. Schöllerio
nuomone, "geopolitikos klaidingas principas slypi tame, kad ji
gamtos faktorius, kurie visada pasireiškia tik per tarpininkus ir
netiesiogiai, suveda į tiesioginius ryšius su valstybe ir politiniu
gyvenimu, pervertina, ir dar siekia suformuluoti dėsningumus, kurie padėtų
nustatyti politinės veiklos direktyvas" 57.
Čia P. Schöller, matyt, turi omenyje primityvųjį geodeterminizmą,
ko, galima sutikti, F. Ratzel neišvengė, tačiau tai nereiškia, kad
ir pačios primityviausios geodeterminizmo idėjos yra absoliučiai
klaidingos. Paprasčiausiai geofaktorių vaidmuo istorijoje gali būti
nepakankamai argumentuojamas. Taip, L. N. Gumiliovo nuomone, atsitiko su
X-XIV a. arabų geografų idėjomis apie klimato, reljefo, floros ir
faunos lemtingumą žmonių etnopsichologiniams stereotipams ir jų
skirtumams. Šių idėjų netikroviškumas
pasireiškia ne jų klaidingume, o nepakankamame stebimų reiškinių aiškinime 58.
F.
Ratzelio ir geopolitikos kritikai VFR yra dviprasmiškoje situacijoje.
Štai P. Schöller, matydamas atotrūkį tarp geografinių ir istorinių
tyrimų, pasisako už geresnį geografinės aplinkos ištyrimą ir
integravimą į istorikų kuriamą pasaulio paveikslą, kas turėtų
padaryti realesniu istorinį vaizdą. Jo nuomone, po II pasaulinio karo
vokiečių kultūrinė geografija (Kulturgeographie) sustiprino savo ryšį
su sociologija, tačiau prarado savo sąsajas su istorijos mokslu.
Ahistorinė socialinė geografija pati sau kenkia, apsiribodama mažesnėmis
pažinimo galimybėmis - rašo jis 59.
Šios ir kai kurios kitos P. Schöllerio teisingos mintys yra, mano
nuomone, iš esmės tik nauja F. Ratzelio idėjų parafrazė. Juk panašiai
savo "Politinės geografijos" įvade rašė ir F. Ratzel,
akcentavęs, jog visas sociologinių mokslų kompleksas galės tikrai vešėti
tik ant geografinio pagrindo 60.
Ne
ką kitą idėjų istorijos prasme, kaip grįžimą prie F. Ratzelio
inspiruotų tyrimo kelių, reiškia ir "postmodernių" geografų
bei urbanistų iš JAV Vakarų pakrantės vystoma erdvės koncepcija
(spatialisation).
Šios krypties amerikiečių mokslininkai nepasitenkino šiuolaikinėmis
europiečių sociologinėmis ir politinėmis teorijomis, kurios erdvę
palieka geografijai kaip pagalbiniam mokslui, turinčiam užpildyti savo
medžiaga pretenzingas kitų disciplinų koncepcijas 61.
Pagaliau ir rusų atliekami sociogamtiniai istorijos tyrimai taip pat
neretai atitinka tokių tyrinėjimų tradicijas prieškario Vokietijoje,
nors tai, kaip ir pačioje VFR, nėra įvardijama.
Įdomu,
kad žymieji prancūzų istorikai Lucien Febvre ir Marc Bloch jaunystėje
mokėsi iš vokiečių (visų pirma "Siedlungsgeographie"
krypties) ir vokiečių mokyklos įtakoje orientavo savo mokinius. Po II
pasaulinio karo Prancūzijoje ryšys tarp geografijos ir istorijos,
geografijos ir politinių mokslų prarastas nebuvo, ir šiandien sėkmingai
tęsiamos ne tik garsiosios "Annales" mokyklos tradicijos, bet
iš esmės reabilituojama ir geopolitika (géopolitique). Paryžiuje
prie VIII-ojo universiteto veikia geopolitikos doktorantūra, to nebuvo
net Hitlerio Vokietijoje. Prancūzų geopolitikų
darbą vainikuoja 1993 m. pabaigoje Paryžiuje išleistas daugiau nei
pusantro tūkstančio puslapių turintis "Geopolitikos žodynas",
redaguotas profesoriaus Yves Lacoste 62.
"Naujoji geopolitika" kyla ir, matyt, dar ne viena geopolitinė
idėja bus prikelta iš užmaršties, faktiškai tai jau dabar daroma.
© Arūnas Vyšniauskas į
PRADŽIĄ
TŽ
kanalas